Monday 2 May 2011

Tips: Elakkan Kelihatan Lebih Tua Dari Usia

Weyhhh..

Jap jap jap arrr.. Ekceli entry ni khas untuk mereka yang bergelar wanita sahaja yerp.. Lelaki pon boleh je kalau nak tumpang baca.. Sebab ni tips khas untuk kaum wanita.. Kalau lelaki baca, leh gak kongsi tips ni ngan kakak ke, mak ke, gepren ke, nenek ke, kengkawan pompuan ke, adik gegurl ke ye dok???

Haaa.. Masalah yang sering aku hadapi mahu pun kawan-kawan aku serta para wanita lain adalah kadang-kadang tu penampilan wajah kita tak selari dengan usia kita.. Contohnya, si Senah ni umur dia baru je 20 tapi orang tengok dah macam 25, 26 cam tu laa.. Senang cite nampak lebih matang or matured laa.. Dia pun kadang-kadang mestilah rasa tak best kan.. Macam kita juga lah.. Hang pa rasa seronok ka pi pasar malam tapi brother-brother dok panggil hang akak.. Tu naseb bek lagi, kalau macam aku punya kawan siap kene panggil makcik.. Kuajaq tak kuajaq kan kan kan.. Fuhh! Tensi betol..

So, selain daripada penampilan berpakaian, wajah kita juga memainkan peranan yang banyak juga dalam mempamerkan usia seseorang itu.. Dari cara seorang tu mengenakan solekan pun boleh nampak lebih tua dari usia sebenar.. Thats why la kalau ada perempuan yang terover dress up and make up waktu ade event or dinner orang akan cakap macam mak datin.. Haaaa.. So, first of all aku nak bawak hang pa semua tengok tips yang aku boleh share bersama lah..

#1 Mainan Solekan Mata

Kalau hang pa nak tahu, solekan mata juga mampu menampakkan seseorang tu lebih tua dari usia sebenar.. Bapak aku pun setuju.. Kadang-kadang bapak aku bukan suka aku dok pakai eyeliner.. Sebab dia cakap nampak lebih tua dari usia.. Agak-agak korang la kan, berapa umur aku?? Hehehehe..


Okey, sekarang let see picture above.. Atas ni memang muka aku.. Napa?? Ada masalah?? Ce tengok perbezaan gambar 1 dan 2.. Gambar 1 aku tak tekankan sangat solekan mata.. Cuma eyeliner atas mata nipis je.. Tu pun tak nampak sangat.. Gambar 2 pula dengan eyeliner yang sedikit tebal dan juga di bawah mata.. Malah aku juga memakai fake eyelashes.. Nampak tak gambar ke 2 tu kelihatan lebih matang berbanding gambar 1??? So, pepandai la korang nilai.. hehehe..

#2 Warna Lipstick

Haaa.. Warna lipstick pun memainkan peranan tau.. Semakin terang lipstik yang korang pakai, nampak la muka korang ni lebih matured.. Kalau natural colour tu nampak la fresh dan sederhana saja.. Tapi bergantung pada warna kulit juga la. Kalau aku tunjuk gambar aku, kulit aku putih laa.. Hakhakhak..


Abaikan mimik muka wanita jahat pada Gambar 2 itu.. Sekarang tengok warna lipstick sahaja okey.. Haa.. Dah macam pompuan jahat je gambar nombor 2 tu kan.. Haisshh.. Bila lipstick tu warna terang, menampakkan kita jauh lebih matang dari usia berbanding dengan memakai natural colour of lipstick..

#3 Tak Payah Make Up

Haaa.. Ni lagi bagus.. Lagi korang dok tenyeh make up bebanyak kat muka, better tak payah.. Biar nampak natural je.. Mostly lelaki pun suka perempuan yang tak over make up.. Ye dok?? keh3.. Boleh je kalau nak make up tu tapi biasa-biasa je laa.. At least kasi nampak comel la gak kan.. Takde lah muka nampak berminyak dan bertompok.. Eh.. Heeee..


Sebenarnya, solekan menyebabkan kita nampak lebih tua dari usia tau.. Ce takyah make up.. Kan sejuk je tengok.. hehehe.. Nampak tak perbezaan gambar kat atas.. Mungkin la nampak pucat je kan kalau tak mekap tapi aku rasa tak la nampak semak sangat kalau nak dibandingkan dengan Gambar 2 tu.. PALSU semata-mata.. huhu..

#4 Penggayaan Rambut

Cara korang gayakan rambut pun memainkan peranan gak.. Tengok stail juga la.. Bagi aku kalau korang curly kan rambut khasnya yang curly halus tu memang menyebabkan korang nampak lebih berusia.. Macam nyonya-nyonya hang pa tau dok??


Errmmm.. Ekceli aku buntu nak guna gambar apa, tapi abaikan muka Gambar 1 tu okey.. Aku bagi contoh je.. Tapi dah macam sakai je aku tengok muka aku tuh.. huh!!! Seeloknya rapikan rambut laa.. Jangan biar mengerbang.. Kalau nak nampak comel dan nampak muda, seelokknya ikat rambut korang tu secara pony tail.. Alaa. yang macam ekor kuda tu.. Macam Gambar 2 tu.. Tapi tak nampak pula rambut ekor kuda tu sebab kat belakang.. Ni untuk mereka yang free hair laa.. Yang bertudung tu not sure pula..

#5 Mimik Muka Semasa Bergambar

Ermmm.. point ni aku rasa penting gak la.. Sebab korang kan suka tayang gambar kat fesbuk la, belog la, twitter la itu la ini laa.. Haaa.. Pe kata korang ubah cara dari dok cover cun je tu kepada selamba badak.. Haaa.. Takyah sangat la nak cover-cover cun tu.. Kaannnn...


Aku rasa macam nak lempang muka sendiri je bila tengok Gambar 1.. *PANG*.. ok lega.. hak3.. Gambar 1 boleh dikatakan macam tak matang laa atau pun ala-ala terencat gitewww.. Kalau Gambar 2 tu pula nampak macam datin ye dok?? Haaa.. nampak lebih berusia daripada umur sebenar kita.. So, pepandai la korang yer.. Aku bagi pendapat je..

#6 Bentuk Badan

Haaa.. Ni la yang paling sensitif untuk semua wanita di muka bumi ni.. Pantang weyhh kalau orang dok tegur pasal badan.. Aku ni pedih je duk tahan telinga asyik kene kutuk.. huhuhu.. Nak wat lagu mana lagi.. Dah aku gemuk.. Kena bahan je laa.. huhu..


Percaya tak Gambar 1 tu aku??? Tolong arh percaya.. Nak cantik punya pasal, aku berusaha jadi macam Gambar 2.. ^___^  Haa.. Kalau gemuk, memang kadang-kadang tu kita akan nampak lebih berusia dan akan menyebabkan orang panggil kita makcik-makcik.. Homaigoddd... Tensi woo.. Sekarang ni memang aku nak turunkan berat lagi la weyhh.. Sebab aku masih menyimpan babat-babat di tempat yang tak menyenangkan.. Susah nak bergaya.. Kah3.. Eh.. Tapi betol la apa aku cakap ni.. So, kalau korang nye berat tu agak berat, ringan-ringankan lah yer.. Jom bersama menurunkan berat badan agar kelihatan sihat dan lebih muda.. (-_-")

Selesai sudah 6 Tips untuk korang elakkan diri daripada kelihatan lebih berusia dari yang sepatutnya.. So, renung-renungkan la ya.. Kalau korang tak kisah tak apa laa.. Tapi aku kisah.. So, aku kongsi benda ni dengan orang yang sama-sama kisah macam aku.. Hehe.. Dah la.. Nak tidur..



kBAI (:

44 buat ketupat:

THE GREEN said... [balas ketupat]

Assalamualaikum...


kalo org pmpuan, blh la..org laki xyah solek2..

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

SYAFIQ TENGKU said... [balas ketupat]

uii..kite duLu pun gemuk..alhamdulillah nak hensem punye pasal..hahaha.. hensem ke?? no komen

Akulah Pak Lan said... [balas ketupat]

Gambaq ke enam..no 2:
Hai datin..eh..silap..i ingat datin td..

NSFM said... [balas ketupat]

ashane ni -.-" kite nk diet tp slalu nafsu makan menang ;'( sobsobsobbbb~

-telOrDibAsuh- said... [balas ketupat]

fiya telor maintan mude kot hehehee..

aliza zeke said... [balas ketupat]

yer ker gambar yg last sekali tuu gambar u?

x reti pakai eyeliner lah,hehe

Far8 budak baik said... [balas ketupat]

okey..sumpah aku tak bace..
hahahaahaha...
klo org laki...
tak main ar solek2..
natural beuty je =p haha

zarifahmr said... [balas ketupat]

dulu tak urban sekarang retissss la siottt

keh keh keh

Anonymous said... [balas ketupat]

salam...

singgah petang kat sini...

teruja melihat pics entri ni..

AqOo C'iejah Chenta said... [balas ketupat]

nak kuros jugak... :(
hahaha//
nak pakai cantik2 owh....
tp xleh kawal nafsu makan nih...

Ayeem Jemain said... [balas ketupat]

pewitt bg tips. mmg retis lah! haha

mira farhanah said... [balas ketupat]

woot woot make up kan kite please!hehe :)

bila blog bercerita said... [balas ketupat]

sies mmg ske gmbr 1 part xpayah make uh...natural beauty...santekk~~

SYAFIQAHSALEH said... [balas ketupat]

nice entry :)

Unknown said... [balas ketupat]

lawak la copia ni tau hehehe

Miss AZ said... [balas ketupat]

nice tips.. haha!!
eh jap, yg last tu betul ka copia ni?? lain gila.. tp betul gak yg u kata, selalu org badan besar ni nampak lebih berusia..

Hanie Puteri said... [balas ketupat]

bw sni.

aah ek, tgk2 ade gak beza. baru tawu. zzz. tapi xkire. nk suke mekap jugak. =)


http://hanieputeri.blogspot.com/2011/05/meet-my-new-baby-luna-and-aaron-poyo.html

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@BLADE EDGE waalaikumussalam.. mmg ditujukan khas utk perempuan pon.. hehhe :)

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@SYAFIQ TENGKU ooo.. gemok jugak eyhh.. hahaha.. kalau da kurus hensem le teww.. :P

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@OreO HitaM hahaha.. datin la sangat.. :P

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@♥ηαβiLα Lαα♥ ce tahan gak nafsu tu :)

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@-telordibasuh- ye laa.. telor mude sentiasa.. hehe. :P

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@noraliza yup... gambar i le tu.. hehe

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@Far8 budak baik hahaha... takkan nk solek pulak kan.. :P

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@zarifahmr people nedd change babe! hahaha

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@Sekamar Rindu thanks ya :)

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@AqOo C'iejah Chenta semoga kurus cepat.. nnt leh pakai cantik3.. hehe

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@Ayeem Jemain hahahaha.. perli siotttt

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@mira farhanah boleh boleh.. keh3

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@bila blog bercerita tenkiu :)

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@SYAFIQAHSALEH thanks ya :)

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@alinac lover hahaha... lawak pebenda nye

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@Amirrah Zawani yup dear.. i le teww... percayalah.. hehe

Fiya Ahmad said... [balas ketupat]

@Hanie Puteri i pon suke makeup gak... so mmg tetap akan make up gak.. hehe

Yana@Nana said... [balas ketupat]

gOOD tips.. hehe SINGAH N FOLLOW

sarah mohamad said... [balas ketupat]

buat la tuto mekap. boleh jugak nak wat rujukan. hiks

LaLaLovy said... [balas ketupat]

gosh, cne u bleh kurus. mugkin boleh nk bg tips! like like like, badan dah makin mengembang ni,,

Raden said... [balas ketupat]

nk tips kurus!! nk tips kurus!! nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!

Admin said... [balas ketupat]

comei sangat...

Kak hana said... [balas ketupat]

Yg bwh tu mcm xcaye..transform abis

Unknown said... [balas ketupat]

nice point dear
. saya suka baca. mari la jengah blog saya pulakMama_Aqil

najwa mohd zubir ツ said... [balas ketupat]

a'salam mcm mne bole kurus kongsi tips sikit :D

Unknown said... [balas ketupat]

acaner tips utk kurus tuh???

Unknown said... [balas ketupat]

boleh kongsi tips utk kurus???